Lökhárító sérülések

2015.11.08 13:39

Lökhárító sérülések 

A leggyakoribb sérülés a gépjárművek lökhárítóin (vészhárító, spojler) keletkeznek. Ez az alkatrész két alapvető funkcióval rendelkezik. A biztonsági és esztétikai. Míg a biztonsági az életvédelmét szolgálja, addig az esztétikai inkább az eladhatóságot és vonzalmat foglalja magában. Ez a két alap funkció kellően lehatárolja a munkáinkat. Itt megismerheti a sérülést kiváltó okokat és a sérülés három kategóriáját. A lökhárító sérülései igen gazdag tárházával ismerkedtünk meg munkáink során, így ez a munka sokkal összetettebb rálátást kíván, mint sem azt gondolnák. A mi munkánkat a sérüléseket kiváltó okok határozzák meg.

 Sérülések kiváltó okai:

  • Alkatrészlopás

  • Cserbenhagyásos parkolás

  • Időjárási viszontagságok

  • Jó indulatú szomszéd

  • Közúti koccanás/baleset

  • Parkolási figyelmetlenség

  • Rossz útviszonyok

  • Szakszerűtlen szerelés

A mindennapokban ezek generálják leggyakrabban a gépjárműveken keletkezett sérüléseket és károkat. Ezek alapján a következő kategóriákat lehet megállapítani.

A sérülések kiváltó okai három kategóriát jelöl a javítás tekintetében. Ez a három esztétikai, szerkezeti és a statikai helyreállítás. Ezek együtt, külön-külön és eltérő kombinációban is megjelenhet.

  

1. Esztétikai sérülés:

apró gyengébb külső erő hatására az alkatrész, lökhárító fényezési rétege és az alatta lévő anyag „hajszálrepedés” formájában sérül meg. Ez lehet finomabb sérülés, egyes esetekben gyengébben látszik. De ez akár mélyebben is elérheti az alkatrész szerkezetét, rontva a külső megjelenést.

2. Szerkezeti sérülés:

igen gyakran magában hordozza az esztétikai sérülést is. Ebben az esetben többnyire nagyobb külső hatás lép fel, amely feszültséget kelt az alkatrészben és ez repedésben, törésben vagy roncsolódásban nyilvánul meg. Külső megjelenésben az alkatrész elveszti szimmetriáját és akár egy darab is kitörhet belőle, behorpadhat vagy akár eldeformálódhat, elvesztve eredeti formáját.

3. Statikai sérülés:

ez a típus a legváltozatosabb formában jelentkezik, az alkatrész sajátossága határozza meg. Kisebb vagy akár nagyobb erőhatására az alkatrész azon részei sérülnek, amelyek tartó, rögzítő, vezetőfunkciót látnak el. Előfordulásuk fülek, lukak, sínek, patentok, peremek, nútok, hajlatok, bütykök, távtartók. Ezek a sérülések leginkább azt gátolják, hogy az alkatrész a gépjárműre felrakható legyen és az gyári állapotában jelenjen meg.